Jiří Doležal: Přímluvné modlitby
Autor: Pondělní večery - texty z přednášek
Originál textu najdete na serveru vecery.dohloubky.cz
Zaznamenal Jan Kohl
Hledaný citát: 1Tim 2,1-8 - nalezené výskyty: 1 - zrušit hledání
Datum: 16. 4. 2018
Originál textu najdete na serveru vecery.dohloubky.cz
Zaznamenal Jan Kohl
Hledaný citát: 1Tim 2,1-8 - nalezené výskyty: 1 - zrušit hledání
Datum: 16. 4. 2018
Lektor v úvodu připomněl, že
modlitba je rozhovor s Bohem, projev milosti od Boha, který náš hlas
slyší. Když nedostaneme oč prosíme, jistě dostaneme to, co je pro
nás lepší, to co potřebujeme. Bible obsahuje mnoho modliteb.
Můžeme rozlišit zejména modlitby bohoslužebné a soukromé. Naše
modlitba má být především odpovědí na Boží slovo. Modlitba
musí mít řád: začínat dobrořečením, děkováním,
oslavou toho, co nám Bůh dává. Dále by mělo být vyznání vin a
prosba za jejich odpuštění. Přiznejme si, že jsme hříšníci.
Dále prosba o dary Ducha svatého, abychom Bohu (v jeho slově)
správně rozuměli a jednali podle toho. Neměli bychom jen
děkovat, protože není dosud vše, co potřebujeme.
Přímluvné modlitby vycházejí s novozákonní výzvy v prvním listě Timoteovi (1 Tim 2,1-5
„Na prvním místě žádám, aby se konaly prosby, modlitby, přímluvy, díkůvzdání za všechny lidi, za vládce a za všechny, kteří mají v rukou moc, abychom mohli žít tichým a klidným životem v opravdové zbožnosti a vážnosti. To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu. Je totiž jeden Bůh a jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš.“ Důležité je právě modlit se za všechny lidi. V listu Židům se nám připomíná, že Kristus „je stále živ a přimlouvá se za nás“ (Žid 7,25
V 2.listu Soluňanům jsme vyzývání k modlitbě za šíření radostné zvěsti (2 Sol 3,1
Přímluvné modlitby jsou zcela přirozeně v bohoslužbě zařazeny po bohoslužbě slova a před eucharistií. V dějinách církve se i přímluvy z bohoslužby někdy vytrácely a zase obnovovaly. Jednou z forem přímluv jsou i litanie. Ve struktuře přímluv by neměly chybět prosby za církev, za mocné a vládnoucí, za rodiny, za lidi trpící, strádající, na okraji společnosti. Proto je dobré modlit se i za politiky, jak za ty, které považujeme za dobré nebo pro nás špatné i nebezpečné! Snažme se důvěřovat Bohu a stále prosit „aby všichni lidé byli spaseni“. Výzva benediktinů „Modli se a pracuj!“ nám připomíná, že modlitba opravdu vede k dobré aktivitě.
Přímluvné modlitby vycházejí s novozákonní výzvy v prvním listě Timoteovi (1 Tim 2,1-5
):
„Na prvním místě žádám, aby se konaly prosby, modlitby, přímluvy, díkůvzdání za všechny lidi, za vládce a za všechny, kteří mají v rukou moc, abychom mohli žít tichým a klidným životem v opravdové zbožnosti a vážnosti. To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu. Je totiž jeden Bůh a jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš.“ Důležité je právě modlit se za všechny lidi. V listu Židům se nám připomíná, že Kristus „je stále živ a přimlouvá se za nás“ (Žid 7,25
). V Janově evangeliu se Ježíš
modlí k Otci „za ty, kteří skrze jejich (apoštolů) slovo ve mne
uvěří“ (Jan 17,20
). Ježíš nás vyzývá: modlete se za ty,
kteří vás pronásledují.
V 2.listu Soluňanům jsme vyzývání k modlitbě za šíření radostné zvěsti (2 Sol 3,1
). Ve Starém zákoně je příkladem vytrvalé
modlitby Abrahám prosící za Sodomu a Gomoru.
Přímluvné modlitby jsou zcela přirozeně v bohoslužbě zařazeny po bohoslužbě slova a před eucharistií. V dějinách církve se i přímluvy z bohoslužby někdy vytrácely a zase obnovovaly. Jednou z forem přímluv jsou i litanie. Ve struktuře přímluv by neměly chybět prosby za církev, za mocné a vládnoucí, za rodiny, za lidi trpící, strádající, na okraji společnosti. Proto je dobré modlit se i za politiky, jak za ty, které považujeme za dobré nebo pro nás špatné i nebezpečné! Snažme se důvěřovat Bohu a stále prosit „aby všichni lidé byli spaseni“. Výzva benediktinů „Modli se a pracuj!“ nám připomíná, že modlitba opravdu vede k dobré aktivitě.